
Opkomst AI in de maakindustrie… geen risico, juist een kans om (weer) te gaan bloeien!
Dit opiniestuk verscheen in de oktober-november editie van Binnenwerk
Als eerste dank ik het team van Binnenwerk voor deze mogelijkheid om De Pen ter hand te
nemen. Ik grijp dan ook zeker mijn kans met om wat hoop te mogen geven voor onze
maakindustrie, in België en in Nederland. Want de opkomst van Artificial Intelligence (AI)
wordt nogal eens gevreesd. Ik zie het echter als een grote kans. Maar… dan moet je AI niet
negeren!
Op dit moment zie ik een grote verschuiving in de markt. De bedrijven in onze maakindustrie die
succesvol zijn, zijn de bedrijven die hoge prioriteit hebben gegeven aan het embedden van
technologische ontwikkelingen. Denk daarbij aan slimme configuratoren die eindgebruikers in de
gelegenheid stellen een op maat product te genereren én dus te bestellen. En dát is geen overbodige
luxe want eindgebruikers – ja, de consumenten dus – zijn nogal ongeduldig. Ze willen er niet al te lang
op wachten. Bedrijven die dit technisch goed hebben georganiseerd, die groeien. Die creëren een
competitief voordeel. Snel en efficiënt werken betekent immers snel verkopen. On Demand wordt het
credo.
Nu zien we bovendien de opkomst van AI. Natuurlijk kijken consumenten nog steeds op Pinterest en
Instagram én Google naar wat mogelijk is. Maar relatief eenvoudige AI-programma’s zoals ChatGPT
worden ook al gebruikt om eigen ideeën te genereren en daarmee aan te kloppen bij de
interieurontwerper met de simpele vraag: ‘Maak dit maar voor mij.’
Ook dát vind ik een goede ontwikkeling. We hoeven namelijk geen angst te hebben dat hierdoor de
maakindustrie zal verdwijnen. Deze wordt alleen anders (dus: efficiënter!) georganiseerd. Zo zullen
bijvoorbeeld technisch tekenaars en ontwikkelaars sneller kunnen innoveren. Maar het gaat je ook
competitiever maken. Want als je al die gegenereerde AI-ideeën via een configurator laat aantekenen
waardoor de eindklant meteen kan bestellen, zo kan goed gekoppelde automatisering meteen de
productie aansturen. De procesgang wordt geïntegreerd tot één samenhangend geheel met als resultaat
dat de levertijden veel korter worden. Het administratief-manuele wordt geëlimineerd.
Daarom is het voor ons allemaal dé uitdaging om de verticale keten te gaan beheren. Ik zie bedrijven
die dit nog onderschatten. Ik vrees voor hun toekomst. Maar ik zie ook bedrijven die dit al wel hebben
omarmd. Let op: die gaan groeien. Die weten dat ze het verschil zullen gaan maken. Zij vormen de
maakindustrie van de toekomst!
Is AI dan al perfect? Nee, uiteraard niet. De betrouwbaarheid van de output na je prompts moet nog
wel omhoog maar dat is een kwestie van tijd. Het heeft dus geen zin om je kop in het zand te steken en
kritisch te blijven op AI – of er zelfs niet in te geloven. Sterker nog: als je AI niet omarmt, dan zou je
het nog wel eens heel moeilijk kunnen krijgen in de komende jaren. Kortom, gebruik deze
technologische vooruitgang om je continuïteit te waarborgen. Zo simpel is feitelijk mijn dringende
boodschap.
Stijn De Witte,
CEO van Flux/3DConfig